رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد
سرخط خبرها

کوچ نمایندگان به پاستور؟ | واکنش‌ها به شهردار شدن زاکانی همچنان ادامه دارد

  • کد خبر: ۷۷۱۰۱
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کوچ نمایندگان به پاستور؟ | واکنش‌ها به شهردار شدن زاکانی همچنان ادامه دارد
کوچ نمایندگان از انتخابی‌ترین قوه جمهوری اسلامی به مقام‌های اجرایی کشور، نه امری عجیب است و نه بی سابقه. تقریبا در هر دوره پارلمان، هستند نمایندگانی که عطای مجلس را به وزارت یا سمت‌های اجرایی رده بالا می‌بخشند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این روز‌ها زمزمه عزیمت برخی نمایندگان به پاستور یا ساختمان خیابان بهشت تهران مطرح است که یک نمونه آن به واقعیت پیوست؛ علیرضا زاکانی با رأی ۱۸ تن از اعضای شورای شهر ششم تهران به عنوان شهردار این شهر معرفی شد. اما انتخاب او به عنوان شهردار جدید تهران با واکنش‌های بسیاری همراه شده است، به نحوی که این بار علاوه بر تعدادی از متخصصان و کارشناسان حوزه شهری، کاربران بسیاری هم در فضای مجازی به نداشتن تخصص و سابقه مدیریت شهری او اشاره کرده اند.

 

این انتخاب در حالی صورت گرفته است که بر اساس یک مصوبه دولتی در دی ماه ۹۷، شهرداران شهر‌های با جمعیت بیشتر از یک میلیون نفر باید دارای ۹ سال سابقه مدیریت ارشد و مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه شهری باشند. فهرست رشته‌های تحصیلی مرتبط برای شهرداری از سوی وزارت کشور اعلام شده است که نام پزشکی هسته ای، رشته تحصیلی زاکانی، در آن میان دیده نمی‌شود.

 

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به این انتقادها، در گفت وگویی تلویزیونی گفته رشته تحصیلی آقای زاکانی به مدیریت شهری مرتبط است و در این زمینه اشکال از قانون است و قرار است با هماهنگی دولت و مجلس قانون اصلاح شود. اما انتقادات فعالان رسانه‌ای و مردم در فضای مجازی را که کنار بگذاریم، همفکران سیاسی زاکانی نیز به انتخاب او به عنوان شهردار تهران انتقاد کرده اند.

 

برای نمونه حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس و مدیر نشریه اصول الگرای ۹دی، در توئیتر خود، روند شهردار شدن علیرضا زاکانی را فساد سیاسی خوانده است. او زاکانی را به یک حلقه خاص نسبت داده است که برای شهردارشدنش می‌توانند قانون را کنار بگذارند یا حتی عوض کنند.

 

همچنین حسین کنعانی مقدم، کنشگر سیاسی اصولگرا، درباره انتخاب زاکانی به «ایلنا» گفت: اگر افراد قوی از مجلس به دولت بروند این تضعیف مجلس است. دولت به یک مجلس قوی نیاز دارد که مشکلات و موانع قانونی را از سر راهش بردارد؛ در عین حال اگر بنا باشد اعضای اصلی مجلس مثل آقای زاکانی که می‌خواهد شهردار شود، از مجلس بیرون بروند، برخلاف این تداعی است که مردم آن‌ها را انتخاب کرده اند تا مردم را نمایندگی کنند؛ نه اینکه از این جایگاه به عنوان سکوی پرتابی برای گرفتن مسئولیت‌ها استفاده کنند.

 

در این  باره احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده اصولگرای قم در مجلس، با رد برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر حضورش در دولت، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «حضورم در ستاد آیت ا... دکتر رئیسی برای کمک به پیروزی جبهه انقلاب و حاج آقا رئیسی بود. هیچ سهم خواهی وجود ندارد. من مدیون و عاشق مردم هستم. بزرگ‌ترین افتخارم نمایندگی مردم عزیز و شریف استان قم است. ضمن تشکر از الطاف رئیس جمهور محترم من ساکن و نماینده قم می‌مانم.»

 

دفاع از قبول شهرداری

با این اوصاف، زاکانی، شهردار منتخب شورای شهر تهران، در رشته توئیتی و در تشریح قبول پست شهرداری تهران نوشت: «در ۱۲سال نمایندگی مردم عزیز تهران و یک سال خدمتگزاری به مردم شریف قم و مرکز پژوهش‌های مجلس، هیچ گاه شخصا داوطلب ترک مجلس نبودم. بار‌ها گفته ام هرجا که خدمت کرده ام را مرکز عالم دانسته و هرگز به جای دیگر فکر نکرده ام؛ اکنون هم شرمنده مردم قم هستم، اما نگاهم حضور در میدانی دیگر در جبهه دفاع مقدس است. چون ایجاد تحول در تهران بدون کمک سران قوا میسر نیست، به دیدارشان رفتم تا از آن‌ها مشورت و یاری بگیرم. آقای قالیباف گفت وزارت رفاه، وزارت بهداشت و دفتر رئیس جمهور برای شما مطرح است. بنده گفتم برای آن‌ها افراد بهتری وجود دارد و تحول شهرداری ارجح است.

 

آقای رئیسی گفتند اگر رفتید حتما کمک می‌کنم و در جلسات دولت هم می‌آیید؛ ان شاءا... با همکاری مشترک دولت، مجلس و شهرداری، تحول به نفع مردم را رقم بزنیم.» دیروز نیز علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس، به «ایسنا» گفت که احتمالا استعفای زاکانی از نمایندگی مجلس در اولین جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.
حال برای آیت ا... رئیسی که یکی از شعار‌های اصلی ایشان در مدت دوساله حضورش در دستگاه قضا همواره مقابله با رانت و فساد بوده، آزمونی بزرگ به وجود آمده است و باید دید که آیا دولت برای رسیدن زاکانی به شهرداری تهران، مصوبه‌ای تازه را صادر خواهد کرد یا قانون بازنویسی می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->